sunnuntai 16. marraskuuta 2014

Automyyjälle paikka auki

Oikein jäin pohtimaan sitä miten ja erityisesti miksi naisia kohdellaan usein huonosti autokaupoissa: onneksi tänään tuli toisenlainenkin kokemus! Autokauppias (mies) tuli luokseni ennen kuin ehdin sanoa pöö, hän tervehti iloisesti ja innolla kyseli minkälaista autoa olin ajatellut. Kiinnitin myös huomiota että hän pörhälsi autokaupan sisällä ulkotakki päällä, tosin auki reuhottaen, mutta pian syy selvisi: hän oli yhtenään joko viemässä asiakasta tai hakemassa asiakasta ulkoa eikä siinä touhussaan ehtinyt riisua takkia välillä. Niillä muilla, pömpeleissään istuvilla automyyjillä, ei ollut päällystakkeja päällään.

Kun minulle noukittiin haluamani auton avainta kaapista, hieman hitaampi yksilö totesi automyyjälleni avainten olevan "siellä pöydällä muiden kanssa samassa läjässä". Vaan automyyjänipä sanoi iloisesti etteivät ole enää pöydällä mitkään avaimet, kun hän juuri siivosi pihan ojennukseen ja avaimet järjestykseen kaappiin. Sillä lailla!

Tämä henkilö oikeasti kyseli minulta asioita ja oikeasti myös vastasi niihin asiallisesti (vrt. toisenlainen kokemus hiljan, kun osoitin sormella auton takaosan erityistä muotoilua kysyen jotain siihen liittyvää - sain vastauksen "rouva, se on takaovi"...). Hän oli innoissaan autoista, sen saattoi silminnähden huomata. Hän oli myös selkeästi iloinen kun päätin koeajaa auton! Vielä auton vierelläkin hän intoa täynnä sanoi että onpa hauskaa että pääset nyt kokeilemaan tätä; mitäköhän mieltä olet tästä, voi että!!

Että noinkin sen voi tehdä.

Ja sitten kysymykseen mistä niitä automyyjiä oikein tulee? Näin hiljattain rekrytointi-ilmoituksen isossa sanomalehdessä: eräs nopeasti kasvava autokauppa hakee kertarytinällä useampaakin automyyjää. Mitä tarjokkaalta odotetaan?
- positiivista ja innostunutta elämänasennetta - juu, tämä on tärkeää
- päätöksentekokykyä - hmm... eikö tätä vaadita asiakkaalta?
- tavoitteellisuutta - tämä olisi kyllä paikallaan, mutta yllättävän harvoin käytännössä siihen törmää
- sopeutumista nopeaan ja vaihtelevatempoiseen työrytmiin - haa, nyt ymmärrän miksi ne automyyjät niin usein istuvan piilossa pömpeleissään: nehän keräävät voimia seuraavaan rytinään - kunnes se alkaa?

Mutta unohtuiko tästä hakuilmoituksesta nyt jokin - tai itse asiassa joku? Nimittäin asiakas. Eikä automyyjältä odoteta asiakastuntemusta, asiakkaan tarpeiden tuntemusta, uteliaisuutta asiakasta kohtaan, jotain asiakkaaseen liittyvää? Edes jotain?

Tässä hakemuksia odotetaan autokaupan ammattilaisilta mutta myös ko. alan ulkopuolelta: itse ehkä preferoisin rekrytoinnissa jälkimmäistä hakijakuntaa.

Jäi vielä ratkaisematta asiakaskunnan kahtiajakautuneisuus ja naisten kohtelu: jatkan tutkimusta :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti