sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Millä autoja myydään naisille?

Nyt seuraa lehtikatsaus:

otetaan viikonlopun Hesari ja tutkitaan hieman. Tosin tämän viikonlopun autonäyttely- ja sitä tukeva maahantuojien mainonta on aavistuksen mielestäni normaalia pliisumpaa. Mutta varmaan toimii hyvänä otoksena, silti.

Paitsi että luin huolella autoliikkeiden ja -maahantuojien mainokset, päädyin ihan mielenkiinnosta silmäilemään myös muita mainoksia, joissa taustalla on "viikonloppurieha-"tyyppinen tapahtuma kaupassa. Otetaan vaikka sisustus, joka aivan varmasti pyrkii puhuttelemaan ensisijaisesti naisia. Käyttävätkö nämä ilmoittelijat samoja tekniikoita tai houkuttelun välineitä, kuin autokauppiaan! Mitä arvelisit?

Lue - ja hämmästy!

Tässä arvioitani aiheesta, kattaen viikonlopputarjonnan - ei otoksena, vaan ihan täydellisenä analyysinä:

Volvon ostajat (miehet ja naisetkinko?) Sivun kokoinen mainos Volvo V50 Classicista. Tiesitkös että se huippuvarustelu on ihan vakiona? Ollen niin, missä se  huipukkuus on? Millä auton myyntiä tuetaan - ja puhutteleeko se naista? Njaa.... NYT (etu voimassa vain x viikkoa!) ostajalle etuna autovakuutus veloituksetta! Käännäpä tämä nyt päässäsi salamannopeasti (ie. autonostoinnostusta lisäävästi) euroiksi? Väittäisin että suhteellisen vaikeaahan se on, vaikka olisi vakuutusyhtiössä töissäkin. Saati muille. Ei mitään käsitystä myyntiä kirittävän edun arvosta, mutta hintana lehdessä on 0€. Eikös muuten kuluttajaviranomaiset vaadi tarjoukselle normaalia hintaa vertailukohdaksi näkyviin? Ehkä ei sitten: en ole asiantuntija tässä mutta jäinpähän vain miettimään....

Seuraava: Vaihtoplus-autoliike: siellä on nyt syysrieha jossa SINÄ juhlit!!!! Sinä: puhutteleeko tämä miestä vain naista? Kysyn tätä ihan sillä tiiserillä, että naisethan perheissä autonhankinnan loppuviimeksi päättävät. Vai oletko eri mieltä?

Syysriehatarjouksessa on kolme autoa, joiden hinta "vain tänään" on sitä ja tätä. En taaskaan löydä normihintaa ilmoituksesta: onko tämä oikeasti halpa ja paljonko on paljon? Eikös ne normihinnat pitäisi näkyä jossain? Tietääkö joku? Mutta kuulkaa, tarjolla on epämääräisten hintojen lisäksi GRILLIMAKKARAA. Lue, tämä mainos on tarkoitettu miehille! Kuule, tule ja ällisty!

Sitten vuorossa Astra: tarjolla tilaa ja tyyliä elämään! Nyt kuulkaa leidit, onko tässä se juttu? Mainos jatkuu puhuttelevasti "Tee ecoteko, joka säästää myös kukkaroasi". No se, huomaa
- ecoteko - c:llä???
- kukkaro? Selkeästi viesti naiselle. Eikös miehillä ole lompakko?
Ei mitään muita houkuttimia. Ei edes makkaraa (no, onneksi ei :)

MetroAuto sitä vastoin mainostaa monen autoliikkeensä puolesta: etusi mainoksen mukaan on jopa 2 750€ (perässä yksi viittaus*) . Jatkuu Pluspaketto jopa 1 750€ (tässä myös perässä viittaustähtönen*) ja talvipaketti 1 000€ (tämä viittaa kahdella tähdykällä**) --- ja nainen pudonnut kärryiltä. Näitä summia ei nimittäin mikään selitä tarkemmin. Tähdykkäselitykset mainoksen sivussa pienellä ovat yhtä epämääräisiä, nimittäin: yksi * tarkoittaa että etu vaihtelee. Älä? Ja kaksi ** sisältää talvirenkaat ja lämmittimen. Onko se paljon tai enemmän? Ihan parasta on selitys kolmelle ***, koska se EI viittaa mihinkään mainoksessa: NAURUA!!! Jos tämä puhuttelee miehiä, alan menettää uskoni niihin...äijäparat..

No kuulkaa, jos on autokauppojen mainokset asiakkaita ala-arvostavia, tässä ihan vertailukohdaksi yhden tunnetun HUONEKALULIIKKEEN mainos, joka silminnähden tavoittelee naisasiakkaita (ja varmaan syytäkin: ei miehet sohvakauppaan halua lähteä vapaaehtoisesti). Eli tästä nyt mallia autokauppiaille: NÄIN houkutellaan nainen liikkeelle!
=> NAISTEN PÄIVÄT, hehkuttaa mainos. Kuvassa on kaksi naisen kuvaa (huom!. Blondi kiljaisee iloisesti "Ihanaa, saan naistenlehden kaupan (huom!) päälle". Brunette tutkailee korkokenkiään, ja puhekupla paljastaa ajatuksen "Hmmm. korot 0€". Lisäksi isolla nuolella siirretään huomio naisten kuvista neljään lisäetuun joita siis miehet eivät saa
1) naisille paremmat tarjoukset === mitä, ei mitään lisäselitystä. Tälläkö minä liikahtaisin?
2) kun ostat saat sen naistenlehden === joo, se tulee kyllä ihan kannettuna kotiin postilaatikkoon tai torstaisin kauppakassissakin (saako miehet miestenlehden?)
3) kuljetus- ja kasauspalvleut PUOLEEN hintaan. Ei siis ilmaiseksi. Mutta oikeasti, kuinka moni nainen oikeasti kuljettaa tai kasaa itse???? Ei puhuttele.
4) maksuaikaa x kk nyt ne korot 0€. Voi ihme: hävettää niin kamalasti näin ekonominaisena, että tähän liikkeeseen minua ei saa vaikka uhattaisiin - noh, grillimakkaralla?

1 kommentti:

  1. Hauskaa analyysiä mainoksista. Käypäs koeajamassa uusi Pösö 508, mielenkiinnolla kommenttejasi odotellen...

    VastaaPoista