tiistai 28. lokakuuta 2014

Ex-surinasussun valinta Chevrolet Spark

Koeajoin tällä kertaa Chevrolet Sparkin: auton alleni antanut mies ei malttanut pitää suutaan soukalla vaan totesi autosta aika kielteiseen sävyyn muutamat varoituksen sanat. Näillä odotuksilla istuin auton rattiin, ajatellen että otetaan nyt naistuntumaa sitten tähän epäautoon.

Ajoin autolla tallista ulos, tiukkoja käännöksiä, luiskaa alas, portista luikertelin ulos ja lopulta tielle: autohan liikkui vallan ketterästi! Isommalla tiellä tuli aika pian tunne, että tämä auto on ns. kauppakassi, soveltunee parhaiten lyhyen matkan autoiluun - mutta sellaiseksi ei ollenkaan pöllömpi! Ajellessani yhtäkkiä huomasin vallan kummallisen tunteen: minulle tuli tunne että ajelin ulkomailla, jossain sanotaan vaikkapa Pariisin kaduilla - pysähtelin liikenteen tahdissa, liikennevaloissa, jatkoin matkaa, kiihdyttelin: edelleen, ei ollenkaan hassumpaa! Auto oli hyvin hallinnassa ja tuntui vallan mukavalta.

Jotenkin minulle tuli tunne että olen hieman kokeneempi (iältäni) itsellinen nainen (vanhapiika siis), ja tämä on minun itse itselleni valitsema, juuri minulle sopiva auto. Se on selkeästi pieni ja sellaisena helppo pyöritellä ja parhaimmillaan pysähdysten ja kiihdytysten kaupunkiajossa. Tämä aikuinen neiti-ihminen ei selkeästikään matkustele omalla autollaan, vaan silloin lentää, purjehtii tai lukee kirjaa mukavasti junassa. Mutta arjessa hän ajelee itsenäisesti ja nautiskellen suurkaupungin sykkeessä, eikä yhtään haittaa ettei parkkipaikkaa heti löydy: kierränpä vielä korttelin - hymyssä suin.

Minua miellytti erityisesti auton ratti + mittaristo: ehkä tämä neiti-ihminen oli nuorenakin jo menevää sorttia, vaikkapa surinasussu koska jotenkin mittaristosta tuli mieleen moottoripyörä! Näin paitsi muotoilunsa, myös sen vuoksi että mittaristo kääntyy ratin mukana. Hmm, ei hassumpaa. Myös vaihdekeppi oli erityinen: autohan on oikeasti aika korkea, ja minulla penkki oli neidille sopivasti korkealla ja lähellä: vaihdekeppi lähes hipoi oikeaa reittäni. Vaihteet solahtivat hakematta haluttuun kohtaan ja vaihdekeppi tuntui pidemmältä kuin muissa autoissa.

Kaiken kaikkiaan tämä ketterä pikkuauto siis yllätti positiivisesti: se on harkinnan arvoinen vaihtoehto lähiajokäyttöön.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti