sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Honda CR-V yllätti perusperheenäidin

Haluatko profiloitua perusperheenisäksi? Jos, Honda CR-V voisi olla valintasi.

Kävin koeajamassa - juurikin erään perusperheenisän toimeksiannosta - siitä 2.2 diesel-version, neliveto-automaatin Comfort-tyylilajlla.

Perusperheenisä -profiilinen auto oli odotukseni taustalla, pakko tunnustaa, koska koeajon päätyttyä ajatukseni olivatkin kääntyneet uuteen kuosiin!

CR-V:n virallinen viestintä lupaa "muunneltavuutensa ansioista juuri sellaista spontaaniutta kuin haluat. Ensiluokkainen viimeistely ja henkilöautomainen ajotuntuma tekevät ajamisesta nautinnon." Prosyyri lupaa monenmoista, mutta kiinnitetäänpä nyt huomiota "paremmalta tuntuvaan autoon". Viitataanko tässä siihen että CR-V on kokenut kehitystä, joten se on paremman tuntuinen kuin aiemmin, vaiko autoon yleensä? Itse en ole ennen Honda CR-V:ä ajanut joten en osaa sanoa. Mutta muutama nosto nyt tästä koeajokokemuksesta:

Ollen niin että näitä hondia ja vastaavia riittää 13 tusinaan, jotain erilaista tässä toki oli, ja myönteiseen suuntaan: huomioni kiinnittyvät monilla autoilla ajaneen naisen tuntumalla

- ihan rimpulahan ei tämä moottori ollut, mutta silti pidin moottorin autonsisäistä ääntä parempana kuin odotin. Ylipäänsä se että kiinnitin moottorin ääneen erityistä huomiota, kertoo jo siitä jotain myönteistä! Ehkä enemmän miehet pitävät mörinästä tai kaihtavat pärinää, mutta tässä autossa tuli konenpellin alta jollain tapaa luottamusta herättävä ääni.
- ajokokemus oli todellakin hyvä, parempi kuin odotin. Kaikki oli kohdallaan kuskin näkökulmasta; ajaminen oli helppoa. Taustapeili ja peruutuskamera toimivat hyvin, ehkä paremmin kuin monissa muissa. Jostain syystä en ihan uskaltanut ensin edes luottaa kameraan, vaan kävin ulkona katsomassa onko todellisuus oikeasti se mitä näen kamerassa (juuh, hassua: nainen peruuttaa autoa ja välillä loikkaa ulos katsomaan miltä näyttää....) ja olihan se!
- sivupeilit olivat jättimäiset, silti sopivat hyvin ulkonäköön. Sivupeileistä todellakin näkee helposti enemmän kuin yleensä: ne ovat toki leveät, mutta ehkä pakettiautomainen korkeus oli tässä toteutettu niin hyvin että se todella tuntui paremmalta kuin yleensä vastaavan genren autoissa.
- nopealla tsekkauksella (=en jaksa pitkään etsiä) en löytänyt tarkempia tietoja auton vaihteistosta, mutta nostan sen nyt tähän seuraavan kommentin keskiöön koska vaihteistokokemus oli erinomainen! Kyseessä siis automaatti ja testasin auton kiihtyvyyttä moottoritiellä: ensivaikutelma oli että auton kiihtyvyys ei ole kummoinen. Se ei siis "tuntunut" kiihtyvän, mutta nopeusmittari todisti jotain aivan muuta. Vauhti kyllä kiihtyi todella hyvin mutta kiihtyvyys ei tuntunut ajaessa: vaihteiden vaihtumista esim. ei huomannut lainkaan!

Yleisesti ottaen vaihtoehtoinahan on manuaalivaihteet (kuskikin voi kiihtyä), automaatti (kuski yleensä ei kiihdy mutta kääntöpuolena voi olla laiskanoloinen tuntuma, joka toki sopii joillekin), tai kaksoiskytkinvaihteisto (dsg-versio) jossa vaihteet vetäytyvät päälle vuorovedoin. Tässä kohtaa väittäisin että vaihteisto oli jollaintapaa portaaton: en siis huomannut vaihteiden vaihtumista lainkaan. Se oli selvästi erilaista, uutta, yllättävää ja mukavaa!

Auton sisustuksesta yksi nosto (=kaikki muu oli perinteistä ja ok-tasoa, ei mitään sykähdyttävää siis): koeistuin auton takapenkin ja siellä viihdyin hetken pidempään. Istumiskokemuksessa oli joitain poikkeuksellista, mutta mitä??? Tajusin sen itse asiassa vasta hieman myöhemmin: auton takaovien lasit ovat erityisen muotoiset, ja ne loppuvat "lyhyeen" jolloin takapenkillä istujan vieressä on jo jonkun matkaa seinää. Myös kattoikkuna loppuu niin ettei se jatku takapenkillä istujan pään päälle => takapenkillä istutaan ikäänkuin sopukassa ja kokemus on kuin olisi limusiinin kyydissä!
- älkää nyt luulko suuria, minulla EI ole paljon limusiinin kyydissä istumisesta kokemusta mutta tämä oli tuntuma nyt. Miellyttävää - ah! "James, do we have any champagne in ice...?" POKS herätys: ei ole.

Eli positiivinen kokemus - positiivinen yllätyskin!

Sitten vielä pari sanaa lopuksi autonvalinnan pohdintaan: todennäköisesti jos harkitset tätä vaihtoehtoa tulet tutustumaan Honda CR-V:n  toimittajan valmiiksi miettimiin profiileihin. Voit aloittaa päättämällä lähestytkö valintaasi teknisestä näkökulmasta vai elämäntapa -näkökulmasta (miehille tuo ensimmäinen - naisille ja naisenmielisille miehillekö tuo toinen?)
-> unohdetaan tekniikka ja moottorin tilavuus, kulutusluvut ja kaarretaan elämäntapa -puolelle: voit valita autosi tarkemman muodon ensin valitsemalla, mikä sopii sinulle nyt parhaiten
1. Executive
2. Lifestyle
3. Elegance
4. Comfort
5. S
Summarum: Executiven valitsijalle tarjotaan isompien koneiden lisäksi myös lisäherkkuja, Lifestyle taasen erottuu huomiolla mm. vakionopeudensäätämiseen jne. Elegancen valitsijaa hellitään mm. etupäänkin pysäköintitutkalla ja Bluetoothilla, Comforttia toivova taasen vilvoittelee ilmastoinnin saloissa ja ihailee haineväantennointia. Mutta ihmiset: mikä ihme on tuo "S"? Siis vain s-kirjain?

- S niinkuin super, vai niinkuin small, vai kenties smart? Ehkä se onkin S niinkuin suomalainen, synkkä, sutjakka? Pitäisikö asiakkaan (minun) nyt jotenkin osata tulkita tuota lähes mystistä ässää?
- jatketaanpa hieman: S niinkuin säästäväinen, sordiino, kenties S-ryhmä? - nyt alkaa naurattaa...
Mutta kuulkaas: S:n valitsijaa, vaikkapa sitä supermiestä, näytetään lähestyvän nostolla joutokäynnin sammutusautomatiikalla: HAA, sehän on siis S niinkuin sammutus!

Ja eikun ostoksille :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti