sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Bemarin 3-sarjan GT Sport edition - normaali sisustus luksusvaihtoehtoa tyylikkäämpi!

Bemareissa on siis eroja, kuten viineissä. Valitse ensin sarja ja sen jälkeen arvioi autoa sen sisällä. Ajoin tällä kerata BMW:n 3-sarjan GT:n sport-mallin. Lisäksi ajettavakseni sain - pyytämättä - sisustukseltaan luksusversion.

Tarkemmin tämä oli F34 GT 320i TwinPower Turbo A xSport Edition: autojen tyyppimerkinnät alkavat hipoa kyllä ymmärryksen rajoja! Kaiken maailman lyhenteet ja numerosarjat; no huh sentään. Ihan oma lukunsa on tuo ns. GT:n kehityskaari: olemme palaamassa kaiketi juurillemme kun jälleen Gran Tourismo tarkoittaakin isompaa pitkän matkan autoperheelle sopivaa sporttista menopeliä, vuosien varrella GT-merkinnän tarkoitettua kaikkea (?) mahdollista sporttisemmasta versiosta isompaan autoon.

Bemarin GT mielestäni kuitenkin on juuri sitä mitä voisi Gran Tourismon tarkoittavankin ja siitä pisteet autolle ja sen markkinoinnille. Se on ison oloinen, jopa takakonttinsa osalta vaikka onkin viistoperäinen. Takapenkkiläisten olot on luotu erityisen luksusmallisiksi ja kaikkien matkustajien penkit ovat tilavat ja mukavat. Kaiken kaikkiaan, tällä koko perhe viihtyy pitkillä matkoilla yhdessä.

Auto on erityisen hyvin tiessä: sen tuntee "jalkapohjissa", auto tottelee lähes ajatusta ja tie tuntuu kuskin penkillä todellisena alla. Itse asiassa välillä vähän turhankin hyvin: kävin kääntelemässä autoa ahtaalla parkkipaikalla pakkassäällä, parkkipaikan ollessa erityisen kuhmurainen ja runsasluminen. Tuli melkein tunne että auton jousitus on rikki, niin hyvin tunsin jokaisen montun ja möykyn allani. Peruuttaessa auton sivupeilit kääntyivät alaspäin, mikä oli aika miellyttävää ja helpotti pyörittelyä.

Vaikka tässä bensakoneessa ei olekaan kiihdytyksen möreää äänimaailmaa, auto kiihtyy itse asiassa äänen antamaan vaikutelmaa paremmin. Musa siis päälle ja talla pohjaan moottoritien rampissa. Tosin vauhdin kiihtyessä musaa todellakin voi kääntää kovemmalle: auto on normaalissa kaupunkiajossa hiljainen mutta isommilla nopeuksilla ajoäänet ovat aika kovat.

Auton kaistanvaihtoon tarkoitettu suuntavilkku on todella kevyt eli vaatii totuttelua: vilkku napsahtaa erittäin herkästi oikeasti päälle. Muuten kaikenkaikkiaan ajokokemus on todella myönteinen.

Sisustuksesta pakko sanoa että tämä ns. luksusversio oli minusta vanhanaikainen ja kummallinen. Siksi kävin koe-istumassa myös ns. normiversion joka mielestäni oli ilman muuta selkeästi parempi. Tyylikäs musta, maltillisilla punaisilla tehosteraidoilla. Luksusversio oli kuin tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä, lottovoittajan malli johon oli ympätty kaikkea, aivan liikaa: vaalea nahkasisustus oli saanut kaverikseen myös muovisen oloista puujäljiltemää, puhumattakaan mattakromista sekä mustasta kahdensorttisesta kangas(muovi?)verhoilusta. Levoton ja mauton.

Jos siis haluat tyylikkään bemarin, aidon GT:n, tässä hyvä vaihtoehto. Ja muista valita se tyylikkäämpi, eli tällä kertaa tavallinen sisustusvaihtoehto.

2 kommenttia:

  1. BMW:n kojelaudassa käytetty puu on ihan sitä itseään, ei siis jäljitelmää. Myöskin mainitsemasi normiversio ei suinkaan tässä tapauksessa ole hinnat alkaen -perusmalli, vaan Sportline -mallin auto.

    VastaaPoista
  2. Surullista että puu olikin aitoa, koska vaikutti jäljiltelmältä siinä kokonaisuudessa.

    VastaaPoista