sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

Peugeot 308 väliinputoaja

Koeajoin Peugeot 308: 1,6 litran 4 sylinterinen turbomoottori, hevosvoimia 156. 

Auto on tavallaan Peugeotien perheessä väliinputoaja: pienempi yllättää omalla tavallaan, isommissa vaikuttaa ison auton ominaisuudet. Mutta tämä on jotenkin siinä välissä, ei iso eikä pienikään - vähän hajuton ja mauton...

Virallinen viesti kertoo että "muotoilultaan puhdaslinjainen ja tasapainoinen uusi Peugeot 308 vakuuttaa tyylikkyydellään": ostan kyllä tuon puhdaslinjaisuuden ja tasapainoinenkin auto on, mutta se ei vakuuta minua tyylikkyydellään. Tämä on sekä ulkonäöltään ertä ajokokemukseltaan auto johon voisi vaihtaa merkkilogot johonkin toiseen saman genren vaihtoehtoon eikä kukaan huomaisi mitään outoa... 

No toki Peugeoteissa on sitä jotain omanlaatuista ulkonäköään, mutta tässä "atleettisessa" versiossa se on onnistuttu lähes minimoimaan. Etulamput näyttävät tutuilta mutta se että esim. jäähdyttimen säleikkö on kromattu ei herätä erityisiä intohimoja, saati mitään väristystä. Erityisesti naiskuskina tarkastelen aina huolella myös auton takaosan: tässä sen sanotaan olevan "pyramidimainen". Hmm, ehkä tässä pyramidin näkevä on vieraillut eri Egyptissä kuin minä.

Auton ajokokemus on siis sisäsiistin ok, joten siitä ei sen enempää. Mainittavaa ehkä on Euroopan vuoden 2014 autoksi valinta: valikoimaa on tullut täydentämään uusi 130 hevosvoiman PureTech-bensiiniturbomoottori. Mallisarjan hatchback on juuri tehnyt uuden kulutusennätyksen: 2,85 litraa polttoainetta / 100 km ja 1 810 ajokilometriä yhdellä täydellä tankilla! Jos siis kulutus on autovalinnassasi merkittävää, tämä kannattaa panna merkille. 

Muuten sanoisin tämän olevan auto ihmiselle joka haluaa, noh - vain ok-auton.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti