sunnuntai 15. tammikuuta 2012

Ford fokuksessa vm 2010

Välillä on ihan terveellistä, huomaan, mutta myös hauskaa ajaa ei-ihan uusi auto koeajomielessä. Otin nyt fokukseeni Ford Focuksen, pienellä bensakoneella. Mittarilukeman oli kohtuulliset 20tuhatta, eli sisäänajettu versio.

Autosta huomaa heti ettei se ole uusi: uuden auton tuoksu on kyllä ihmeellinen asia. Siinä on jotain samaa riippumatta esim. siitä onko sisustus muovia vai jalopuuta, nahkaa vai kangasta. Olen kuullut myös että ko. tuoksua valmistetaan ihan erikseenkin, käytettäväksi eri tarkoituksiin. Kenties myös vaihtoautojen myynnissä?

Ajelin autolla hissukseen, kiihdytellen sekä lujaa. En ole ihan varma onko tämä Fordeille tyypillinen "suuntuntuma" mutta minusta jotenkin auton moottori tuntuu Fordeissa auton pedaaleissa. Niin tässäkin. (täytyykin ottaa työn alle myös joku toinen Ford lähiaikoina) Jostain syystä jalkapohjassa tuntuu moottorin vääntö, vaihteen suuruus ja kaasujalan paino. En osaa sitä oikein paremmin selittää. Tunnistaako kukaan tätä Ford-fiilistä. Lisäksi auton moottorinääni tuntuu olevan jotenkin korkealla, irti tiestä.

Ford Focuksissa kuulemma voi olla ihan tyyppivikana ns. ajotärinä ja se kuulemma johtuu vetoakseleiden epätasapainosta. Jos siis olet harkitsemasta Focusta, tarkistuta asia. Omalla koeajolla se taitaa olla helppo havaittava asia.

Ulkoasultaan sekä sisältä että ulkoa farkku on sanalla sanoen tylsä, ei erotu muista tavanomaisesta autoista mitenkään. Mutta tsekkasin myös uudemman mallin: muotoilu on selkeästi kehittynyt modernimpaan suuntaan. Hyvä hyvä! Uuden mallin 1,6 moottorin sanotaan olevan kulutukseltaan pieni ja ärhäkämpikin. Ecoboost-moottori kuulostaa jännittävältä, kunhan ei tunnu maantiellä siellä jalkapohjassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti